Over Harbrinkhoek en Mariaparochie

Harbrinkhoek (Nedersaksisch: Haarbig). In het begin van de vorige eeuw bestond alleen het gehucht Harbrinkhoek en dat was niet meer dan een klein aantal woningen, voornamelijk boerderijtjes, met de school als middelpunt. Op 12 mei 1952 werd de eerste steen gelegd voor een woonkern die in het begin bestond uit tien woningen en later uitgroeide tot een woonwijk die nog altijd de Nieuwbouw wordt genoemd.

Mariaparochie is een klein, voornamelijk rooms-katholiek, kerkdorp in Twente in de Nederlandse provincie Overijssel. Het dorp ontstond in de afgelopen twee eeuwen rond de parochiekerk Onze Lieve Vrouwe van Altijddurende Bijstand, waarvan ook de dorpsnaam afgeleid is, namelijk de dagelijkse naam van de parochie. Geografisch gezien werd Mariaparochie in 1969 een dorp.Mariaparochie ligt ten noordoosten van Almelo. De kern Mariaparochie is opgedeeld in twee gemeenten, Almelo en Tubbergen. Dit brengt met zich mee dat ook in het verenigingsleven en de school de inwoners van de beide gemeenten vertegenwoordigd zijn. Het dorp is vooral bekend geworden door een tekenfilm waarin Herman Finkers de naam van het dorp verwerkte, Kroamschudd’n in Mariaparochie. In 1975 is er een dorpsraad opgericht. Binnen de gemeenschap ging men aandringen op meer samenwerking tussen verenigingen en instellingen. De lijn naar de verschillende overheden werd vanuit de gemeenschap maar matig gebruikt. Mede door toedoen van de dorpsraad is er steeds meer sprake van een dubbeldorp Harbrinkhoek-Mariaparochie.

In Harbrinkhoek – Mariaparochie zijn nog tal van voorzieningen. Er zijn horecagelegenheden, er is een supermarkt, een basisschool en een Kulturhus. Op het gebied van gezondheidszorg zijn een aantal fysiotherapeuten en thuiszorgorganisaties actief in Harbrinkhoek – Mariaparochie. Het kleinschalige bedrijventerrein telt diverse ondernemers. Het dubbeldorp heeft bijna 40 verenigingen gericht op sport, welzijn, jeugd, toneel etc. Zo’n 90% van de bewoners is lid van een of meerdere verenigingen. Ook inwoners uit aangrenzende wijken van Almelo nemen deel aan het maatschappelijk leven van het dorp.

Bron: Mariaparochie 75 jaar 1918-1993 / Dorpsagenda Harbrinkhoek-Mariaparochie juni 2011