AED-Locaties Harbrinkhoek - Mariaparochie e.o.

In 2010 zijn we in de gemeente Tubbergen begonnen met een pilot burgerhulpverlening. Per kerkdorp is er een werkgroep opgericht, die zich bezig houdt met de aanschaf, up-to-date houden, vervangen van de AED (automatische externe defibrillator), zorg dragen voor werven van leden en opleiden van burgers om te kunnen reanimeren en de AED kunnen bedienen. Eén van de eerste acties was het opzetten van een huis-aan-huis actie. Met deze jaarlijkse of eenmalige bijdrage, door bewoners van Harbrinkhoek, Mariaparochie en Almelo Noord Oost, kunnen we de verschillende AED’s aanschaffen en onderhouden. Bij een AED hoort ook een kast, die de AED beschermt tegen weersinvloeden, diefstal en vernieling. Ook deze zijn aangeschaft en geïnstalleerd. Verder wordt het geld gebruikt voor zowel de beginnerscursus, als de jaarlijkse herhalingscursus en kunnen we deze door de bijdragen nog steeds gratis aanbieden.

Jaarlijkse bijdrage

Mocht u door welke omstandigheden dan ook nog geen machtiging voor de jaarlijkse financiële
donatie hebben gekregen en wilt u hier wel aan mee doen, laat het ons dan weten via ons mailadres onderaan dit bericht. Ook eenmalige donaties zijn van harte welkom.

Burgerhulpverlening Hartslag Nu

Als burgerhulpverlener vergroot u de overlevingskans van mensen met een hartstilstand. U start met reanimeren totdat de professionele hulpverlening er is. Hierdoor kunt u helpen levens te redden!

De eerste 6 minuten …

Bij een hartstilstand zijn de eerste 6 minuten cruciaal. Als u binnen deze 6 minuten reanimeert en een AED gebruikt is de overlevingskans en een leven met minimale schade het grootst. Een
ambulance kan er niet altijd binnen 6 minuten zijn. Als burgerhulpverlener kunt u dat wel ! U start met reanimeren, totdat de professionele hulpverlening het overneemt.

Hoe werkt het oproepsysteem van Hartslag Nu?

Als er via het alarmnummer 112 een melding van een hartstilstand binnenkomt, roept de centralist via de App van Hartslag Nu meerdere burgerhulpverleners in de buurt van het slachtoffer op. Zij ontvangen een oproep op hun telefoon met de vraag om direct naar het slachtoffer te gaan om te reanimeren of eerst een AED op te halen op een opgegeven locatie. Zij reanimeren net zo lang, totdat professionele hulpverlening aanwezig is en het overneemt.
Tevens ontvangt onze werkgroep een melding om naderhand de AED te inspecteren op verbruikte materialen. We zullen de AED zo snel mogelijk weer inzetbaar maken en vrij schakelen voor een volgend gebruik. Breng daarom de AED na gebruik terug naar de kast, waar deze opgehaald is.

Wie kan er burgerhulpverlener worden ?

Bent u 18 jaar of ouder en heeft u in de afgelopen 2 jaar een erkende reanimatietraining gevolgd (denk hierbij bijvoorbeeld ook aan een EHBO of BHV cursus), dan kunt u zich aanmelden bij Hartslag
Nu. Bent u professioneel hulpverlener? Ook dan is een aanmelding van harte welkom. Bent u
aangemeld, zorg er dan wel voor dat u ieder jaar de geldigheidsdatum aanpast, nadat u een
herhalingscursus heeft gevolgd. Zo blijft u oproepbaar. Jullie maken het verschil!

Waar hangen de AED’s in onze woon- en leefomgeving?

We hebben onderstaande AED’s in Harbrinkhoek, Mariaparochie, Weitemanslanden en Almelo Noord-Oost in beheer:

• Bakhuijs Roozeboomlaan 34, 7603 MC Almelo Almelo Noord Oost
    • van het Hofflaan 6, 7603 MR Almelo Almelo Noord Oost
    • Regiobank, De Krön 3, 7615 PZ Harbrinkhoek Harbrinkhoek
    • Breemösstraat 19, 7615 RA Harbrinkhoek Harbrinkhoek
    • Voetbalvereniging MVV’29, Almeloseweg 149, 7615 NA Harbrinkhoek Harbrinkhoek
    • Noviton Prefab, Ootmarsumseweg 12, 7615 PL Harbrinkhoek Harbrinkhoek
    • Sporthal de Haambrink, Almeloseweg 211, 7614 LA Mariaparochie Mariaparochie
    • Fysiotherapie Langeveld, Slagenweg 9, 7614 LS Mariaparochie Mariaparochie
    • Bouwbedrijf Westerhof, Weitemansweg 36, 7671 RW Vriezenveen Weitemanslanden

Cursus

Mocht u zich willen aanmelden voor het deelnemen aan een cursus reanimeren en AED bedienen (beginners of herhaling), stuur dan een mail naar: aedwerkgroep.hmp@gmail.com
De cursus wordt jaarlijks gegeven in de maanden maart, april en mei in de buurt.
Heeft u nog andere vragen dan, kunt u ons ook bereiken op dit mail adres.

Werkgroepleden

Tom Bevers